title

Przelew na zły numer konta – co można zrobić?

Wpisałeś nieprawidłowy numer konta odbiorcy? Wykonałeś przelew bankowy, ale wysłałeś środki do nieodpowiedniej osoby? Sprawdź, co należy zrobić w takiej sytuacji! Podpowiemy Ci, co zrobić, jeśli wysłałeś przelew na niewłaściwy numer konta.

Realizacja przelewów bankowych w dzisiejszych czasach jest naprawdę prostą czynnością. Bardzo często pośpiech jest powodem pomyłek, dlatego warto wiedzieć, co zrobić, kiedy wyślemy przelew na niewłaściwy numer konta. Czy można zareagować, aby środki wróciły na nasz rachunek? Jak anulować przelew? Czy odzyskanie pieniędzy w razie pomyłki podczas wpisywania numeru konta jest w ogóle możliwe? Sprawdźmy, w jaki sposób można rozwiązać ten problem.

Przelewy onlie – szybki rozwój technologii to większe ryzyko pomyłek?

Obecnie zrealizowanie przelewu bankowego jest bardzo prostą czynnością, która nie wymaga posiadania skomplikowanej wiedzy, ani poświęcania dużo czasu. Osoby posiadające na swoich smartfonach aplikacje bankowe mogą realizować przelewy nawet w ciągu kilku sekund, mając zapisanych odbiorców zdefiniowanych na swoim koncie. Szybkość realizowania tego typu transakcji ma spory wpływ na ryzyko występowania pomyłek zarówno podczas wpisywania numeru konta, jak i kwoty przelewu.

Mimo że płatności elektroniczne stały się coraz łatwiejsze w obsłudze, to jednak warto korzystać z wieloetapowego potwierdzenia wykonania operacji. Dzięki temu można kilkakrotnie sprawdzić wpisane dane i uniknąć ewentualnej pomyłki. Wykonując przelewy w stacjonarnych punktach bankowych, raczej nie dochodzi do pomyłek ze względu na fakt częstego sprawdzania poprawności danych wraz z doradcą. Samodzielne wpisywanie danych do przelewu przez bankowość internetową lub mobilną, to zawsze pewne ryzyko, które może być źródłem naprawdę poważnych kłopotów, jeśli w grę wchodzą spore kwoty transakcji.

Co zrobić, kiedy przelew został wysłany na niewłaściwe konto?

Warto wiedzieć, że banki mają swoje procedury dotyczące sytuacji, w których środki pieniężne zostały wysłane i zaksięgowane na niewłaściwym rachunku. Tego typu procedura zazwyczaj jest stosunkowo prosta i wymaga jedynie od właściciela konta, z którego wyszedł przelew, poinformowania banku o zaistniałej sytuacji w ciągu 3 dni od momentu jego wykonania. Po wykonaniu błędnego transferu i poinformowaniu instytucji bank bezzwłocznie kontaktuje się z właścicielem rachunku odbiorcy, podając mu techniczny numer konta do zwrotu środków.

Sprawdź, jak anulować przelew >



Uwaga! Osoba, która otrzymała błędny przelew, ma na zwrócenie środków aż 30 dni od daty poinformowania go o tym fakcie przez bank.

Kiedy zwrócone środki zostaną zaksięgowane na rachunku technicznym, bank przelewa je w ciągu jednego dnia roboczego ponownie na rachunek nadawcy błędnego przelewu. Cała procedura jest dość prosta, jednak nie ma innego wyjścia, które pozwoliłoby na jej przyśpieszenie. Czas, w którym środki pieniężne wrócą na konto właściciela, zależy tylko od dobrej woli osoby, która je otrzymała. Co ciekawe, w przypadku braku zwrotu środków sprawę tego typu można skierować bezpośrednio do sądu. Takie rozwiązanie to jednak spory stres oraz dodatkowe koszty dla obu stron. Warto pamiętać o tym, że nawet przy problemach z odzyskaniem błędnie przelanych środków sprawa sądowa jest praktycznie wygrana i pieniądze prędzej czy później zostaną zwrócone.

Jak uniknąć pomyłek podczas wykonywania przelewów?

Wiele osób nie wie, jakie czynności podjąć, aby uniknąć ewentualnych problemów z błędnie wykonanym przelewem. Korzystając z usług bankowości elektronicznej, wystarczy uruchomić opcję wieloetapowej autoryzacji transakcji oraz przede wszystkim zachować spokój podczas wpisywania danych. Pośpiech nie jest dobrym doradcą, dlatego lepiej dwa razy sprawdzić wpisane dane do przelewu niż później mieć sporo kłopotów z odzyskaniem środków.

Aby uniknąć niedomówień, dobrym pomysłem jest także uzupełnianie wszelkich dodatkowych danych do przelewu takich, jak np. adres odbiorcy, dokładny opis transakcji czy nazwa firmy. W ten sposób nawet kiedy pieniądze trafią na zły rachunek bankowy, udowodnienie tego faktu przed sądem i bankiem będzie o wiele łatwiejsze.

Jestem odbiorcą błędnie wysłanego przelewu – co zrobić?

Osoby, które zarejestrowały na swoim rachunku bankowym błędnie otrzymany przelew, powinny bezzwłocznie zwrócić go na rachunek nadawcy. Szybka weryfikacja i odesłanie pieniędzy to gwarancja braku problemów oraz zadowolenie dla obu stron transakcji. Dzięki temu można uniknąć rozpraw sądowych oraz kontaktów z bankiem. Nie warto zastanawiać się, czy otrzymane środki można zatrzymać. Na 99% nadawca zgłosi się po błędnie wysłane pieniądze, a dla odbiorcy chcącego je zachować może to skutkować nieprzyjemnościami z tytułu prawa. 

piktogram medal pierwsze miejsce

RANKING POŻYCZEK – Kwiecień 2024

Dodaj komentarz

newsletter